Zwangerschapskwaaltjes



Zwangerschapskwaaltjes: wat kan je er tegen doen?

Misselijkheid

Misselijkheid is een kwaaltje dat meestal als één van de eerste symptomen van een zwangerschap optreedt. Vaak wordt er gesproken van ochtendmisselijkheid, maar dit kan sterk variëren. Dit hoeft niet altijd in de ochtend te zijn. De misselijkheid wordt veroorzaakt door het zwangerschapshormoon HCG in het bloed. Bij ongeveer 12 à 14 weken wordt de hormoonhuishouding wat stabieler en neemt de misselijkheid meestal af.

Als de misselijkheid te erg is en je kan niets binnenhouden, ga je best naar een arts. Denk eraan dat je niet alleen voor jezelf moet zorgen maar ook van een 2de mini-persoontje dat nog volop moet groeien.

Wat kan je zelf doen?

  1. Eet vaker kleinere porties, en voor het opstaan een beschuitje of koekje om je bloedsuikerspiegel op peil te houden
  2. Vermijd voedsel dat je misselijk maakt
  3. Rust voldoende en neem de tijd om te eten
  4. Drink voldoende, want door het braken verlies je ook veel vocht
  5. Kamillethee brengt de maag tot rust

Vermoeidheid

Vermoeidheid komt vooral voor aan het begin van de zwangerschap en tijdens de laatste weken van de zwangerschap. In het begin komt het meestal door de hormonen en later door de toename in gewicht en slapeloosheid.

Wat kan je zelf doen?

  1. ’s Avonds niet meer te veel drinken, zodat je ’s nachts niet te vaak uit bed moet om te plassen
  2. Probeer voor het slapen gaan tot rust te komen en te zorgen voor ontspanning, zodat je makkelijker in slaap kan vallen
  3. Voldoende rusten wanneer het kan. Bij te grote vermoeidheid vermindert je weerstand en word je sneller ziek.
  4. Zoek een activiteit waardoor je kan ontspannen: yoga, zwangerschapsmassage,…

Constipatie

Constipatie is een kwaaltje dat al vroeg in de zwangerschap kan voorkomen. Dit doordat de hormonen een ontspannende werking hebben op het spijsverteringskanaal en zo de activiteit van de darmen vertragen. Het is belangrijk om constipatie te voorkomen als je ook last hebt van aambeien. Een moeilijke stoelgang maakt de aambeien nog ongemakkelijker en pijnlijker. Meldt dit zeker aan je vroedvrouw of gynaecoloog. Want door erge constipatie kun je je echt ziek gaan voelen.

Wat kan je zelf doen?

  1. Voldoende drinken (±2l),
  2. Vezelrijk voedsel eten, veel fruit en groenten
  3. Voorzichtig zijn met thee en melk want dit kan juist obstipatie veroorzaken

Zwangerschapsstriemen

Komen voornamelijk voor op onderbuik en binnenkant van dijen en billen, maar kunnen ook op de borsten verschijnen. Het ligt aan de elasticiteit van je huid of je ze ontwikkelt of niet. Er bestaat geen enkel middel om het te voorkomen, wel kan je door middeltjes je huid voeden en hierdoor het aantal verminderen. Tijdens de zwangerschap kunnen de striemen vuurrood zien, dit vervaagt nadien weer. Helemaal weg zullen ze helaas nooit meer gaan.

 

Andere artikels van deze auteur

Verfrissende groene salade: rijk aan foliumzuur, vitamine C en fosfor

Het is belangrijk om ook tijdens je zwangerschap genoeg vitamines en mineralen te eten. Vitamine C zorgt onder meer voor de heling van wonden en bevordert de opname van ijzer, Foliumzuur helpt dan weer bij het voorkomen van een open ruggetje. En fosfor verstevigt het skelet en voorziet het lichaam van energie.

Lees het artikel

Leuke activiteiten om te doen tijdens de zwangerschap

Op zoek naar leuke activiteiten om te doen tijdens je zwangerschap? We geven je graag alvast enkele leuke ideetjes.

Lees het artikel

Zwangerschap en de zon: wees voorzichtig

Tijdens je zwangerschap maakt je huid meer pigment aan, waardoor je kans maakt op een zwangerschapsmasker.

Lees het artikel
Contacteer ons