… je bekken gemaakt is om baby’s op de wereld te zetten. Het vrouwelijk bekken verschilt van vorm van het mannelijk bekken en zal onder invloed van hormonen ‘beweeglijker’ worden om de doorgang van de baby te vergemakkelijken. Dit kan je al merken tijdens je zwangerschap door pijn bij trappen lopen, fietsen, uit de auto stappen,…

… baby’s verschillende signalen geven als ze honger hebben vóór ze beginnen te huilen.

… de prestaties van een vroedvrouw (zowel pre- als postnataal) volledig terugbetaald worden. Dus waarom die extra hulplijn niet inroepen?

… bekkenbodemspieroefeningen je veel ellende kunnen besparen op latere leeftijd. 6 weken na je bevalling mag je meestal starten met kiné. Train eerst je bekkenbodemspieren voordat je begint aan je buikspieren.

… een zwangerschap 37 tot 42 weken duurt. Slechts 4% van de vrouwen bevalt op de uitgerekende datum.

… vocht ophouden het gevolg is van het progesteronhormoon. Door de druk van je baarmoeder wordt de terugvloed van het bloed naar je hart bemoeilijkt. Het is vaak onschuldig en weinig aan te doen. Steunpanty’s kunnen helpen of een verfrissend voetbadje nemen. Doe ook op tijd je ringen uit, want niet enkel je voeten zwellen maar ook je vingers.

… slapen op je rug niet meer eenvoudig is. Je baarmoeder drukt immers op een belangrijke lichaamsader. Hierdoor kan je je duizelig voelen. Slaap op je zij met een kussen tussen je benen en onder je buik.

Andere artikels van deze auteur

Zwangerschapskwaaltjes

Wat zijn zwangerschapskwaaltjes? En moet je hier last van hebben? En vooral hoe ga je er mee om of wat kan je er aan doen? Kwaaltjes kunnen voorkomen tijdens de zwangerschap omwille van de veranderde hormoonhuishouding. Meestal zijn dit kleine kwaaltjes waar je zelf wel wat aan kan doen. Maar meldt dit altijd aan je vroedvrouw of gynaecoloog zodat zij je verder kunnen behandelen indien nodig.

Lees het artikel

Verfrissende groene salade: rijk aan foliumzuur, vitamine C en fosfor

Het is belangrijk om ook tijdens je zwangerschap genoeg vitamines en mineralen te eten. Vitamine C zorgt onder meer voor de heling van wonden en bevordert de opname van ijzer, Foliumzuur helpt dan weer bij het voorkomen van een open ruggetje. En fosfor verstevigt het skelet en voorziet het lichaam van energie.

Lees het artikel

Leuke activiteiten om te doen tijdens de zwangerschap

Op zoek naar leuke activiteiten om te doen tijdens je zwangerschap? We geven je graag alvast enkele leuke ideetjes.

Lees het artikel
Contacteer ons