Slaap kindje, slaap. Heeft jouw kind een goed slaappatroon?

Waarom is nachtrust zo belangrijk, eigenlijk? Tijdens het slapen gebeurt er meer dan het oog kan zien. Ons lichaam komt terug op krachten en rust van een lange dag vol indrukken. Tijdens het slapen, verwerk je wat je hebt meegemaakt. Baby’s en kinderen ontwikkelen daarnaast ook hun zenuwstelsel. Maar wat is nu een normaal en abnormaal slaappatroon voor jonge kinderen? Je ontdekt hier onze ervaringen*.


*Kanttekening: de cijfers hieronder zijn gemiddelden. Afwijkingen wijzen niet automatisch op problemen.

 

 

 

0 - 3 maanden: eat, sleep, repeat!

De eerste maanden slaapt een kind zo’n 16u per dag. Helaas voor alle ouders, gebeurt dit niet aan één stuk door: eten, slapen - en vervolgens wakker worden om dan weer te eten. Gemiddeld wordt een kind de eerste maanden om de 3 uur wakker, vooral wanneer hij honger heeft.

Baby’s van 1,5 maand slapen meestal al zo’n 6 uur door. Vanaf het moment dat een kind lichamelijk in staat is in langere periodes door te slapen, kan hij dag en nacht aanleren. Maar natuurlijk verschilt het ritme en de hoeveelheid slaap van baby tot baby. In elk geval luidt steeds hetzelfde advies: breng regelmaat in je eigen leven en dat van je baby. Het zorgt voor een voorspelbaarder leven waardoor je baby rustiger wordt. 

 

3 tot 6 maanden: langere nachten

Goed nieuws voor onze mama’s en papa’s: na 3 maanden kunnen de kinderen al wat langer doorslapen. Soms met de hulp van hun ouders, soms zelfstandig. Vaste routines voor het slapengaan zorgen voor voorspelbaarheid. Hierdoor krijgen ze een gevoel van vertrouwen en veiligheid. Vanaf maand 4 zijn de kleine kapoenen overdag vaak actief bezig. Dat is vooral vermoeiend (voor jou, maar ook voor hen), waardoor ze sneller in slaap vallen. 

 

6 tot 8 maanden: geen honger maar een gewoonte!

Baby’s van 6 tot 8 maanden hebben ‘s nachts geen voeding meer nodig. Wanneer ze toch wakker worden, is dat vaak uit gewoonte, door opkomende tandjes of verwerking van de avonturen van de dag. Terug in slaap vallen, is niet gemakkelijk... maar je kan het je kind wél aanleren. Stel je kind gerust en laat hem zo terug rustig in slaap vallen.

 

8 tot 12 maanden: knuffelbeer tegen scheidingsangst

Meestal doet je kind na 8 maanden nog 2 dutjes overdag. Door scheidingsangst kan het zijn dat je baby ‘s nachts plots wenend wakker wordt. De kans is groot dat hij niet meer alleen wil inslapen. Wanneer dat het geval is, helpt het om te laten zien dat je er bent. Je hoeft niet te wachten tot hij stopt met huilen. Ook een knuffelbeer is een perfecte troost. Zet die in het zicht of leg hem mee in ‘t bedje.

 

Eén ding is zeker: slapen is belangrijk voor klein en groot. En een goede nachtrust voor een kind betekent ook een goede nachtrust voor de ouder. Meer hulp of advies nodig bij het slaappatroon van je kind? Contacteer ons!

 

Opvoedingsondersteuning nodig?

Andere artikels van deze auteur

Terug naar school

Het nieuwe schooljaar trekt zich terug op gang.  School, werk, een andere dagstructuur en -ritme dienen zich aan! Onze opvoedingsconsulenten geven je graag enkele tips.

Lees het artikel

Heeft je kind slaapproblemen? Dit zijn de oorzaken én oplossingen!

Om een oplossing te bieden voor slaapproblemen of moeilijk doorslapen van je kind, is het in eerste instantie belangrijk om de oorzaak te achterhalen. Want los van je onvoorwaardelijke liefde voor je kind is het toch soms vermoeiend om een mama of papa te zijn... zeker wanneer je niet begrijpt wat het probleem is. Een goede nachtrust voor jou en je baby zijn dan ook essentieel! In deze blog leggen we oorzaken uit van slaapproblemen bij kinderen en geven we tips om hiermee om te gaan. Daar gaan we!

Lees het artikel
Contacteer ons