Ochtendmisselijkheid? Probeer deze tips!

Eerst en vooral… proficiat met jouw zwangerschap! Jullie zijn vast ontzettend enthousiast om die kleine spruit zeer binnenkort te mogen ontmoeten. En terecht! Maar vooraleer dat het geval is, moet je natuurlijk eerst die vervelende ochtendmisselijkheid nog even overwinnen. En om jou hierbij te helpen, legden wij ons oor te luister bij enkele van onze kersverse moeders. Dit waren hun vijf meest succesvolle tips!

 

 

 

 

 

 

#1 Drinken, drinken, drinken! 

Da’s alvast de belangrijkste tip die we jou kunnen meegeven wanneer je last hebt van ochtendmisselijkheid. Je wil tenslotte niet gedehydrateerd raken! Zorg er daarom voor dat je voldoende water binnenkrijgt - en pimp je dagelijkse glaasjes met enkele handige middeltjes tegen misselijkheid. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van blaadjes munt, druppeltjes ciderazijn of wat citroensap. Zwanger in de zomer? Snoep dan gerust de hele dag door van (zelfgemaakte) waterijsjes: een heerlijke manier om voldoende vloeistof binnen te krijgen! 

 

#2 Voorkom een lege maag

Als je honger hebt, word je veel sneller misselijk. Met andere woorden: voorkom zoveel mogelijk een lege maag, zonder jezelf te overeten, natuurlijk… want ook hier word je misselijk van! Kies de gulden middenweg - en probeer de hele dag door kleine en lichte hapjes te eten. Crackers, pudding, soep, yoghurt, een handje noten, … Test rustig uit wat voor jou wel en niet kan, maar wacht niet af tot je te veel honger hebt. Dit zal zorgen voor een prikkelbare maag die blokkeert. 

 

#3 Gember doet wonderen!

Gember is tenslotte een natuurlijk middeltje tegen misselijkheid en maagzuur. Geen wonder, dus, dat je het in tientallen soorten en maten kan vinden! En maak je geen zorgen: ben je geen fan van de smaak? Dan kan je gewoon gembertabletjes in huis halen en deze innemen met een slokje water. Wel fan? Ga dan eens op zoek naar gemberthee (of maak het lekker zelf) of gemberkoekjes.

 

#4 Vermijd heftige prikkels

Probeer je zintuigen wat rust te gunnen wanneer je last hebt van ochtendmisselijkheid: felle geuren, smaken en indrukken kunnen dit triggeren. Ga dus niet op een drukke tram zitten, vermijd muffe ruimtes en draag geen zware parfums. Vermijd daarbovenop fel gekruid, zwaar en vettig voedsel. Vet vertraagt het legen van je maag, waardoor de misselijkheid zal verergeren. Bovendien kan pittig voedsel zorgen voor irritatie van de maagwand, wat ook niet zal helpen.

 

#5 Blijf in de buurt van citroenen

Geloof ons: citroenen zijn vanaf nu jouw nieuwe beste vriend. Bij veel van onze nieuwe mama’s, deed deze zure vrucht tenslotte wonderen! Hou citroensnoepjes in de buurt, maak verse citroenthee of pers een citroen uit in een fris glaasje water. Sommigen van onze mama’s zeiden zelfs dat het gewoonweg al hielp om te ruiken aan een citroen! 

 

Vergeet zeker geen kraamzorg aan te vragen!

Want wanneer je kleine prins(es) er eindelijk is, zal je misschien niet meer misselijk zijn… maar je zal wél je rust kunnen gebruiken. Contacteer ons daarom voor meer informatie omtrent onze kraamhulp. Zij staan te trappelen om die gloednieuwe mama’s en papa’s te helpen in deze spannende fase van hun leven. Tot snel?

 

Kraamhulp nodig?

Andere artikels van deze auteur

Zwangerschapskwaaltjes

Wat zijn zwangerschapskwaaltjes? En moet je hier last van hebben? En vooral hoe ga je er mee om of wat kan je er aan doen? Kwaaltjes kunnen voorkomen tijdens de zwangerschap omwille van de veranderde hormoonhuishouding. Meestal zijn dit kleine kwaaltjes waar je zelf wel wat aan kan doen. Maar meldt dit altijd aan je vroedvrouw of gynaecoloog zodat zij je verder kunnen behandelen indien nodig.

Lees het artikel

Verfrissende groene salade: rijk aan foliumzuur, vitamine C en fosfor

Het is belangrijk om ook tijdens je zwangerschap genoeg vitamines en mineralen te eten. Vitamine C zorgt onder meer voor de heling van wonden en bevordert de opname van ijzer, Foliumzuur helpt dan weer bij het voorkomen van een open ruggetje. En fosfor verstevigt het skelet en voorziet het lichaam van energie.

Lees het artikel

Leuke activiteiten om te doen tijdens de zwangerschap

Op zoek naar leuke activiteiten om te doen tijdens je zwangerschap? We geven je graag alvast enkele leuke ideetjes.

Lees het artikel
Contacteer ons