Postnatale kinetherapie

Bij een eerste consult na de bevalling polst de kinesitherapeut uitvoerig naar de toestand van je bekkenbodemspieren. Hoe voelen ze aan? Heb je wat urineverlies?Kan je nog gemakkelijk je plas/stoelgang ophouden? Voel je pijn? Het is heel belangrijk om deze spieren goed te trainen na een bevalling. Het is niet omdat er geen urineverlies/problemen na de bevalling zijn dat deze spieren terug perfect werken. Urineverlies kan ook jaren later optreden.

Wat zijn de functies van de bekkenbodemspieren?

De bekkenbodemspieren zijn de spieren die de bodem van het bekken vormen. Vooraan hangen ze vast aan het schaambeen, aan de achterkant lopen ze tot het staartbeen en aan de zijkanten tot aan de zitbeenknobbels.

Ze hebben 3 belangrijke functies. Aangezien ze de bodem van het bekken vormen, ondersteunen ze de organen van het kleine bekken (blaas, baarmoeder en darmen). Daarnaast zorgen ze dat de plas en stoelgang kan opgehouden worden, maar eveneens dat er kan geplast worden en stoelgang gemaakt worden. Tot slot hebben ze ook een seksuele functie.

Wat gebeurt er met de bekkenbodemspieren tijdens de zwangerschap?

Tijdens de zwangerschap produceert je lichaam het zwangerschapshormoon (relaxine). Dit zorgt ervoor dat de gewrichtsverbindingen van het bekken losser worden. Wat als effect heeft dat de bekkenbodemspieren als het ware slapper worden. Tijdens de prenatale lessen bij een kinesitherapeut leer je onder meer hoe je deze spieren kunt ontspannen. Deze kennis komt je zeker ten goede tijdens je bevalling.

Wat met de bekkenbodemspieren na de bevalling?

De bekkenbodemspieren zijn wat uitgerokken tijdens de bevalling. Deze hebben tijd nodig om terug op hun positieven te komen. Na de bevalling wacht je best 6 weken vooraleer je terug naar de kinesitherapeut gaat. Tenzij je urineverlies hebt, dan kan je direct een afspraak maken.

Wat als je geen postnatale kinesitherapie volgt en zelf start met oefeningen?

De kans dat je start met bekkenbodemspieroefeningen op je eentje is heel klein. Het is ook belangrijk om te weten dat je de oefeningen correct uitvoert en dus niet de verkeerde spieren opspant. Als je de bekkenbodemspieren niet versterkt door oefeningen dan blijft de ondersteunende functie zwak. Wat wil zeggen dat de organen in het kleine bekken (blaas, baarmoeder en darmen) niet op hun plaats blijven en dus kunnen ‘zakken’. Dit is zeker het geval als je buikspieroefeningen gaat doen wanneer je bekkenbodemspieren nog niet hersteld/getraind zijn. Door het uitvoeren van een buikspieroefening verhoog je de druk in je buikholte, waardoor deze druk zich gaat verdelen op alle organen. Wanneer je je bekkenbodemspieren niet versterkt, kunnen zij geen ideaal plateau vormen waar de organen uit het kleine bekken op steunen en kan er dus verzakking ontstaan. Anderzijds kan ook de sluitfunctie falen door het niet trainen van de bekkenbodemspieren.

Andere artikels van deze auteur

Zwangerschapskwaaltjes

Wat zijn zwangerschapskwaaltjes? En moet je hier last van hebben? En vooral hoe ga je er mee om of wat kan je er aan doen? Kwaaltjes kunnen voorkomen tijdens de zwangerschap omwille van de veranderde hormoonhuishouding. Meestal zijn dit kleine kwaaltjes waar je zelf wel wat aan kan doen. Maar meldt dit altijd aan je vroedvrouw of gynaecoloog zodat zij je verder kunnen behandelen indien nodig.

Lees het artikel

Verfrissende groene salade: rijk aan foliumzuur, vitamine C en fosfor

Het is belangrijk om ook tijdens je zwangerschap genoeg vitamines en mineralen te eten. Vitamine C zorgt onder meer voor de heling van wonden en bevordert de opname van ijzer, Foliumzuur helpt dan weer bij het voorkomen van een open ruggetje. En fosfor verstevigt het skelet en voorziet het lichaam van energie.

Lees het artikel

Leuke activiteiten om te doen tijdens de zwangerschap

Op zoek naar leuke activiteiten om te doen tijdens je zwangerschap? We geven je graag alvast enkele leuke ideetjes.

Lees het artikel
Contacteer ons